Verslag door Jaap
Deze editie van de Run begon direct al als een adventure. Zoals elk jaar was Ans inmiddels vroegtijdig begonnen met de voorbereidingen, Sier aan Zee was inmiddels geboekt, alles verliep volgens plan. Echter vanwege de verbouwingen had men 9 bedden tekort, niet getreurd, 9 bedden werden besproken in kampeerboerderij De Kuul. Niet echt geweldig dat we niet bij elkaar konden zitten maar het ontbijt was wel gezamenlijk en boxspring bedden, dat verzacht toch enigszins letterlijk en figuurlijk niet waar.
Net de omschakeling gereorganiseerd, heeft Ans toch vanwege het teamgevoel het weten te regelen dat we met de hele groep in Paasduin in Nes kunnen overnachten. Dit had een aantal voordelen, de groep compleet, boodschapjes doen op loopafstand, de start en finish dichtbij en na de run douchen met warm water en zelfs de disco op loopafstand, kortom het kon niet beter.
Kort voor 14 december voorspelden de weergoden niet veel goeds, maar we waren wat gewend in de loop van de jaren. Totdat op facebook een melding werd geplaatst “Parkeren op de pier beperkt door de voorspelde onstuimige weersomstandigheden” besloten de meesten toch maar eerder te vertrekken. Gelukkig is iedereen gezond en wel aan boord van het schip aangekomen en kon de overtocht beginnen.
Alles verliep uitstekend en na de veilige overtocht stapten we in de bus met het opschrift “Buren” waar wij bij paasduin uit mochten stappen. Aldaar werden wij hartelijk ontvangen door Ans en Koert, Dick en Riek die, voordat ik het vergeet te melden al een dag eerder als kwartiermakers zijn vertrokken, waarvoor hulde.
Geweldig wat een ontvangst, allerlei lekkers, koffie, thee noem maar op, het was thuiskomen in een warm bad op Ameland. We hadden 16 kamers ter beschikking, dat betekende dat er ruim voldoende plek was voor alle lopers en aanhang. Na de kamerindeling kon men zich voorbereiden op de wedstrijd.
Tussen 12.00 en 14.00 uur werd er gestart op de verschillende afstanden.
Henk, Karin en Nikki mochten als eersten van start en liepen samen 15 kilometer.
Daarna ben ik samen met Paul, Jan H. en Eric, Ronald en Jan P. om vijf voor half twee gestart voor de 10 km. In tegenstelling tot andere keren stonden we redelijk vooraan, dit had als voordeel dat je door kon lopen bij versmallingen in het bos vanwege het feit dat er minder lopers op dat moment passeerden (totaal 1800 op de 10 km).
Er stond een straf windje (in de rug op het strand) en dat compenseerde het redelijk vochtige zand wat het lopen enigszins bemoeilijkte. Verder ging het lopen prima ik kon bij iemand aanhaken die met een redelijk constante snelheid liep. Al met al heb ik heerlijk gelopen was ook dik tevreden met mijn tijd van 52 minuten.
De halve marathonlopers waren dit jaar Marjan, Frouk, Dick, Jac, Koert, Menno, Monique, Jose en Agnes en Menno Zuurman. Voor de laatste drie lopers was het de 1e keer dat ze meededen aan de Adventurerun. Voor Menno Zuurman was het zelfs zijn allereerste halve marathon. Dan zoek je niet de gemakkelijkste halve marathon uit, zoals meestal zijn de omstandigheden hier zwaar, harde wind en het parcours is grotendeels onverhard met duinen, bos en twee keer strand op en af. Menno heeft het gehaald, samen met Jose kwam hij in een prachtige tijd van 2 uur en 12 minuten over de finish.
Na de finish koelde het behoorlijk snel af en ben ik samen met Jan en Ronald naar de Paasduin gelopen om daar sinds jaren voor het eerst te genieten van een warme douche, heerlijk. Na het douchen omgekleed en terug naar het dorp om een aantal lopers te zien finishen en vervolgens aan te sluiten bij van Heeckeren Grand café , daar werden wij ontvangen met een heerlijk glaasje Nobel en nog een, en nog een, aangeboden door van Heeckeren. Zeker weten we het niet, maar mogelijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vielen een aantal Nobeltjes verkeerd want een aantal waren behoorlijk onder de indruk van het eh….. gif.
Tegen 17.30 uur werd er koers gezet richting borreluur in Paasduin. Hier was de hele groep weer samen en werden er onder het genot van een hapje en drankje de run- adventures gedeeld.
Omstreeks 19.45 uur vertrokken we naar eet en drink café De Herberg alwaar wij aan een van tevoren opgegeven drie gangen menu mochten aanschikken. Wederom een geslaagde gezellige avond, het eten en drinken was prima verzorgd.
Na afloop had men de optie om terug te gaan naar Paasduin of naar De Mill, de Mill??? Inderdaad de afterparty van De Piraat was verplaatst naar De Mill. Hoe zou dit aflopen? Het begon natuurlijk al met het feit dat onze eigen Ben Travolta niet aanwezig was. Achteraf bezien maar goed ook want De Mill kan niet tippen aan De Piraat. Beperkte en te volle dansruimte was een feit en zeker Ben heeft deze ruimte nodig om goed uit de voeten te kunnen. Verder was het tapbier uitverkocht en ging men over op flesjes die daarna weer werden vervangen voor glazen. Kortom wij hopen dat het volgende jaar De Piraat weer als after-party-locatie wordt gebruikt en dat Ben (Travolta) weer acte de présence geeft.
Zondagochtend begon met een heerlijk gezamenlijk ontbijtbuffet waarna de bedden werden afgehaald en de schoonmaakactie werd ingezet. De traditionele ochtend strandwandeling werd gelet op de ligging van de Paasduin vervangen voor een walk in the park, gelet op het (vlucht) gedrag van de eendjes die een overvloedige broodmaaltijd niet konden waarderen moeten we zeker nog een keer terugkomen op deze locatie.
Omsteek 12.40 uur vertrokken wij naar onze bus die ons naar een onstuimige zee bracht waarbij Riekie met angsten en beven de bus kon verlaten om vervolgens veilig aan boord van onze boot plaats te nemen. De terugreis verliep ondanks redelijk hoge golven en harde wind prima. Dick speelde nog een scene van de Titanic na om Riek te ondersteunen, gelukkig waren geen ijsbergen gespot in de Waddenzee dus eind goed al goed.
Ondanks de last minute veranderingen enz. was het wederom een fantastisch weekend waarbij Eric onze kwartiermakers nogmaals hartelijk bedankte en zijn door ons gedeelde voorkeur uit sprak over deze locatie en derhalve voorstelde om De Adventure run 2020 wederom vanaf deze locatie te starten.
Iedereen hartelijk bedankt voor dit geweldig Runploug evenement! Hopelijk tot het volgend jaar!